Gezondheid is meer dan alleen niet-ziek-zijn!

De laatste tijd ben ik me steeds meer aan het verdiepen in positieve psychologie en in positieve gezondheid! Ik ben hier erg enthousiast over omdat de meeste mensen bij een leefstijlcoach denken aan voeding en beweging, terwijl dit juist vaak helemaal niet is waar ik mensen mee help. Voeding en beweging zijn natuurlijk aspecten van je gezondheid maar er is nog zoveel meer!

Arts en onderzoeker Machteld Huber vroeg aan ruim 2.000 mensen wat zij verstaan onder gezondheid. Wat blijkt? Het gaat mensen niet alleen om hun lichamelijke gezondheid.

Ze vinden vooral een betekenisvol leven belangrijk.

Positieve Gezondheid omvat 6 pijlers die mensen alle 6 even belangrijk vinden.

De 6 pijlers van Positieve Gezondheid zijn:

· Lichaamsfuncties – Ik voel me gezond en fit

· Mentaal welbevinden – Ik voel me vrolijk

· Zingeving – Ik heb vertrouwen in mijn eigen toekomst

· Kwaliteit van leven – Ik geniet van mijn leven 

· Meedoen – Ik heb goed contact met andere mensen

· Dagelijks leven – Ik kan goed voor mezelf zorgen

Je Positieve Gezondheid wordt zichtbaar gemaakt in een spinnenwebmodel.

Wil jij weten hoe het zit met je eigen gezondheid?

Vul dan via deze link: https://iph.nl/tools/voor-volwassenen/ de test in! Deze test is voor volwassenen. Kinderen en jongeren kunnen de test nu ook doen. Ga dan naar https://iph.nl/tools/ en klik de jongerenvariant of de kindervariant aan.

Succes!

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg…

Veel mensen die ik spreek weten vaak wel wat er niet goed gaat op het gebied van hun leefstijl. Deze negatieve benadering helpt je alleen vaak niet veel verder en het motiveert ook niet om verder te gaan met een gezondere leefstijl. Natuurlijk weet je dat het goed voor je zou zijn om meer te bewegen of meer te ontspannen maar écht in actie komen is vaak nogal lastig. In ons drukke leven is er altijd een goede reden te bedenken om morgen écht te beginnen… Positieve psychologie kan je helpen in dit soort situaties. Het leert je te omdenken. Focus vooral op wat goed gaat in je leven. Ik gebruik hiervoor vaak een eenvoudige oefening die ik graag met je deel. Iedereen kan deze oefening voor zichzelf doen. Het zijn slechts vier vragen, waarmee je je jezelf kunt trainen in positiever denken.

Vraag jezelf allereerst af: ‘Wat ging goed de laatste tijd? Wat is je gelukt?’ Dat kan van alles zijn. Denk aan een gezonde gewoonte aanleren, zoals beter op je slaappatroon letten, dagelijks een lunchwandeling doen of beter voor jezelf opkomen door af en toe ook NEE te durven zeggen. Vul maar in wat op jou van toepassing is. Als je je best doet kun je altijd iets verzinnen wat goed ging. Ik daag je uit het te proberen!

Een twee vraag die daarop volgt is : “Hoe kwam het dat het zo goed ging?” Misschien heb je nu écht een knop bij jezelf omgezet nieuwe, gezondere gewoonte door te zetten en gewoon te gaan doen…

De derde vraag die je jezelf nu stelt is: “Wat zou ik nu graag willen?” Je hebt een positieve stap gezet. Daar sta je nu bewust bij stil. Hoe zou je deze stap verder kunnen uitbouwen? Of zorgen dat een op zichzelf staande positieve actie een gewoonte gaat worden?

De laatste vraag: “Welke concrete acties helpen jou om dit (nieuwe) doel te bereiken?”Neem kleine haalbare stappen. Een nieuwe aanpassing of verandering moet een gewoonte gaan worden en niet voelen als een opgelegd “moeten”. Alleen jij kan dit doen, niemand anders. Maar je kunt wel hulp inroepen van anderen in je omgeving om je hierbij te helpen.

Deze oefening heb ik in het onderstaande plaatje nog eens beknopt op een rijtje gezet. Print hem voor jezelf uit. Stop hem in je agenda. Hang hem op de spiegel. Af en toe bewust stil staan bij alles wat positief is gaat je zeker veel opleveren. Probeer het maar eens!

Succes!