Als honger niet het probleem is, is eten dan de oplossing?

2 april 2020

Het zijn onzekere, stressvolle en gekke tijden. Dit zorgt bij veel mensen voor een hoop onrust.

Als ik me onrustig voel kost het me extra veel energie om goed voor mezelf te blijven zorgen. Want die koekjes of die bak met ijs roepen dan nét wat harder naar me dan normaal! En dat rondje rennen, wat ik normaal gesproken graag doe, moet dan écht uit mijn tenen komen.

Herkenbaar?

Misschien zijn het voor jou geen koekjes of ijs, maar bijvoorbeeld sigaretten of alcohol of iets anders? Hoe dan ook: Wat kun jij nou doen als je onrust voelt en de neiging voelt die te verdoven met ongezonde gewoonten? Wat kan jou helpen om op zulke momenten tóch de goede keuzes te maken?

Stel je zelf dan eens één van de volgende vragen en sta stil bij het antwoord of schrijf je antwoord eens op:

Wat is de echte reden dat ik toegeef aan deze ongezonde keuze? Is dit omdat het een gewoonte is geworden? Omdat ik het heel lekker vind? Is dit voor de gezelligheid? Is het een beloning voor mezelf? Is het omdat ik eigenlijk heel moe ben? Of omdat ik me onrustig voel?

De volgende stap kan dan zijn om stil te staan bij één van de vragen hieronder:

Als ik toegeef, voel ik me dan beter? Krijg ik hier meer energie van? Waar heb ik nu ècht behoefte aan? Kom ik dichter bij mijn doel om bijvoorbeeld aan mijn gezondheid te werken of af te vallen?

Je kunt jezelf ook uitdagen door te beginnen met 10 seconden onrust toelaten, zonder het meteen te dempen met eten of iets anders.

Stel de vraag ‘Hoe is het met me?’ en denk daar 10 seconden over na. Daarmee train je jezelf om nieuwe gezonde gewoonten te maken.
Als dit een positief effect heeft, durf je het later vast nog een keer.

En nog een keer….

Wees gerust: Iedereen heeft gevoelens van onrust en vooral nu in deze gekke situatie.

Het is een teken dat je dingen meemaakt, dat je dingen wilt, dat je verwachtingen hebt.

Oftewel: Dat je een mens bent!

Als je onrust mág hebben van jezelf, scheelt dat vast een hoop… onrust 😉🙂

 

Waar loop jij ècht warm voor?

4 maart 2020

Op 24 februari is alweer de vierde nieuwe Cool-groep gestart in Heino. De komende twee jaar gaat deze leuke gemotiveerde groep deelnemers aan de slag met hun eigen doelen op het gebied van hun gezondheid. Het overgrote deel gaat voor minder kilo’s ,meer energie en een gezonder lijf!

De afgelopen week heb ik ook intakegesprekken gevoerd met deelnemers voor de vijfde groep die op 3 april start ( hiervoor zijn nu nog 2 plekken vrij, dus wie interesse heeft, neem gerust contact met me op😉).

Het waren weer inspirerende gesprekken met mensen die allemaal aan de slag willen met hun leefstijl. Vaak omdat ze erachter zijn gekomen dat een crashdieet ze niet gaat helpen, omdat ze dit al zo vaak hebben geprobeerd en er uiteindelijk allemaal van afvallen maar ook weer van aankomen zodra ze voor hun gevoel weer “ normaal” gaan eten.

Mensen komen dan bij mij omdat ze duurzaam iets willen veranderen. Niet ‘snel snel snel’, maar in kleine, haalbare stapjes beter voor zichzelf gaan zorgen.

Vaak komt er ook veel los tijdens het intakegesprek.

Bijvoorbeeld bij een mannelijke deelnemer van middelbare leeftijd, toen ik aan hem vroeg….waarom ben je nu echt gemotiveerd om gezonder te gaan leven? Zijn eerste antwoord was: “ Omdat mijn huisarts en cardioloog zeggen dat ik dit moet gaan doen en omdat mijn knieën zeer beginnen te doen door mijn overgewicht”. “Is dat de enige reden? Waar loop je echt warm voor?” vroeg ik. “Nu je het zo vraagt” zegt hij, “ik zou wel heel graag mijn kleinkinderen groot zien worden”. En toen zag ik een stoere vent met natte ogen tegenover me zitten.

Hoppa!

Daar hadden we zijn echte doel!

Vaak is het uiteindelijke doel niet een ‘killerbody’ maar een betekenisvol leven. Energie krijgen om de dingen te kunnen doen die jij graag wil doen. En dit is voor iedereen iets anders!

Hoe ziet een week van een leefstijlcoach eruit?

24 januari 2020

Geregeld krijg ik de vraag: Wat doet een leefstijlcoach nou eigenlijk? Of wat doe jij nou eigenlijk😉? Hierbij een korte beschrijving van mijn week.

Een aantal dagen heb ik vitaliteitsonderzoeken bij een groot landelijk installatiebedrijf mogen doen. Hierbij meet ik van alles, zoals een lichaamsmeting, waarbij niet alleen je gewicht maar ook je buikvet (visceraal vet), vet% e.a. wordt gemeten. Daarnaast meet ik knijpkracht, cholesterol, glucose, peakflow en doe ik een ogen- of gehoortest.

Je kunt het zien als APK voor je gezondheid, waarbij preventie voorop staat.

Vorig jaar mocht ik voor deze organisatie ook deze vitaliteitsonderzoeken doen en het is gaaf om te merken dat er veel animo voor is. Iedereen is zich weer even bewust van hoe het ervoor staat met zijn (het waren dit keer alleen mannen) gezondheid en op welke vlakken er winst te behalen is. Dat kan liggen op verschillende gebieden zoals slaap, ontspanning, beweging, gezondere voeding, stoppen met roken en nog veel meer. Het geeft mij voldoening als ik iedereen weer gemotiveerd de deur uit zie gaan na het aanvullende leefstijlgesprek.

Deze week ook aanwezig geweest bij de (alcoholvrije) nieuwjaarsborrel bij de plaatselijke huisartsenpraktijk.

Leefstijl gaat steeds meer leven en het is gaaf om te zien en horen dat het de huisartsen en andere zorgprofessionals ook bezig houdt. En ook leuk om te weten te komen dat een huisarts van in de 60 vorig jaar zijn zwart band heeft gehaald voor judo😉.

Ook nog een ochtend Slow Sports les mogen geven aan een paar leuke dames. Heerlijk even bijkomen in het bos en lekker in beweging zijn. Voor mijzelf ook erg ontspannend.

Tussendoor de bedrijven door een aantal nieuwe aanmeldingen voor de 4e Coolgroep die in februari start waardoor deze groep nu echt vol zit!

Al met al een fijne week met nu weekend voor de deur om weer even te ontspannen 😀.

Fijn weekend allemaal!

Gezonde workshops!

20 december 2019

In de afgelopen periode heb ik bij verschillende organisaties workshops mogen verzorgen.

Voor een grote winkelketen heb ik voor leidinggevenden workshops over ‘Gezonder leven en werken’ gegeven. Bij het Bonhoeffer college heb ik tijdens een inspiratiedag voor werknemers een interactieve workshop met het thema ‘Meer energie door een gezonde leefstijl’ verzorgd. Ook heb ik een workshop met dit thema mogen verzorgen voor een groep jongeren met een licht verstandelijke beperking bij Zideris in Epe.
Gisteren heb ik bij een grote vliegtuigbouwer in Hoogeveen twee groepen mee mogen nemen in het thema ‘Vitaal werken in ploegendiensten’.

Iedere organisatie is anders. De reacties van deelnemers zijn heel divers. Maar allemaal enthousiast! Ik vind het zo gaaf om kwartjes bij mensen te zien vallen en te merken dat ze tijdens een workshop veel bewuster na gaan denken over hun eigen gezondheid. Waar zit voor jou de winst op het gebied van jouw gezondheid?

Mensen in beweging krijgen is echt waar ik blij van word!

Wil jij bij de organisatie waar jij werkt in 2020 ook meer aandacht voor leefstijl en gezond werken?

Ik denk graag mee over een programma op maat! Of het nu een workshop, PMO of individuele coaching betreft. Ik kan het allemaal verzorgen en heb daarnaast een heel ervaren netwerk met collega’s die kunnen ondersteunen bij grotere projecten.

Meer weten?

Kijk op www. frisseblikopvitaliteit.nl

Alvast hele fijne feestdagen en een heel gezond en gelukkig 2020!

Gezondheid is meer dan alleen niet-ziek-zijn!

De laatste tijd ben ik me steeds meer aan het verdiepen in positieve psychologie en in positieve gezondheid! Ik ben hier erg enthousiast over omdat de meeste mensen bij een leefstijlcoach denken aan voeding en beweging, terwijl dit juist vaak helemaal niet is waar ik mensen mee help. Voeding en beweging zijn natuurlijk aspecten van je gezondheid maar er is nog zoveel meer!

Arts en onderzoeker Machteld Huber vroeg aan ruim 2.000 mensen wat zij verstaan onder gezondheid. Wat blijkt? Het gaat mensen niet alleen om hun lichamelijke gezondheid.

Ze vinden vooral een betekenisvol leven belangrijk.

Positieve Gezondheid omvat 6 pijlers die mensen alle 6 even belangrijk vinden.

De 6 pijlers van Positieve Gezondheid zijn:

· Lichaamsfuncties – Ik voel me gezond en fit

· Mentaal welbevinden – Ik voel me vrolijk

· Zingeving – Ik heb vertrouwen in mijn eigen toekomst

· Kwaliteit van leven – Ik geniet van mijn leven 

· Meedoen – Ik heb goed contact met andere mensen

· Dagelijks leven – Ik kan goed voor mezelf zorgen

Je Positieve Gezondheid wordt zichtbaar gemaakt in een spinnenwebmodel.

Wil jij weten hoe het zit met je eigen gezondheid?

Vul dan via deze link: https://iph.nl/tools/voor-volwassenen/ de test in! Deze test is voor volwassenen. Kinderen en jongeren kunnen de test nu ook doen. Ga dan naar https://iph.nl/tools/ en klik de jongerenvariant of de kindervariant aan.

Succes!

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg…

Veel mensen die ik spreek weten vaak wel wat er niet goed gaat op het gebied van hun leefstijl. Deze negatieve benadering helpt je alleen vaak niet veel verder en het motiveert ook niet om verder te gaan met een gezondere leefstijl. Natuurlijk weet je dat het goed voor je zou zijn om meer te bewegen of meer te ontspannen maar écht in actie komen is vaak nogal lastig. In ons drukke leven is er altijd een goede reden te bedenken om morgen écht te beginnen… Positieve psychologie kan je helpen in dit soort situaties. Het leert je te omdenken. Focus vooral op wat goed gaat in je leven. Ik gebruik hiervoor vaak een eenvoudige oefening die ik graag met je deel. Iedereen kan deze oefening voor zichzelf doen. Het zijn slechts vier vragen, waarmee je je jezelf kunt trainen in positiever denken.

Vraag jezelf allereerst af: ‘Wat ging goed de laatste tijd? Wat is je gelukt?’ Dat kan van alles zijn. Denk aan een gezonde gewoonte aanleren, zoals beter op je slaappatroon letten, dagelijks een lunchwandeling doen of beter voor jezelf opkomen door af en toe ook NEE te durven zeggen. Vul maar in wat op jou van toepassing is. Als je je best doet kun je altijd iets verzinnen wat goed ging. Ik daag je uit het te proberen!

Een twee vraag die daarop volgt is : “Hoe kwam het dat het zo goed ging?” Misschien heb je nu écht een knop bij jezelf omgezet nieuwe, gezondere gewoonte door te zetten en gewoon te gaan doen…

De derde vraag die je jezelf nu stelt is: “Wat zou ik nu graag willen?” Je hebt een positieve stap gezet. Daar sta je nu bewust bij stil. Hoe zou je deze stap verder kunnen uitbouwen? Of zorgen dat een op zichzelf staande positieve actie een gewoonte gaat worden?

De laatste vraag: “Welke concrete acties helpen jou om dit (nieuwe) doel te bereiken?”Neem kleine haalbare stappen. Een nieuwe aanpassing of verandering moet een gewoonte gaan worden en niet voelen als een opgelegd “moeten”. Alleen jij kan dit doen, niemand anders. Maar je kunt wel hulp inroepen van anderen in je omgeving om je hierbij te helpen.

Deze oefening heb ik in het onderstaande plaatje nog eens beknopt op een rijtje gezet. Print hem voor jezelf uit. Stop hem in je agenda. Hang hem op de spiegel. Af en toe bewust stil staan bij alles wat positief is gaat je zeker veel opleveren. Probeer het maar eens!

Succes!